Przyczepy osobowe w komunikacji miejskiej w Gdańsku i Gdyni - czy są one potrzebne?

Będąc ostatnio na spotkaniu PSSTM (link do ich strony macie w zakładce Co warto zobaczyć?), wspólnie zastanawialiśmy się, czy przyczepy osobowe mają rację bytu w gdańskiej komunikacji i czy gdyby polskie prawo nt. ww. przyczep się zmieniło (bo obecnie nie można eksploatować takich przyczep w Polsce), to na jakich liniach mogłyby jeździć. Mowa tu także o gdyńskiej komunikacji i o zestawach trolejbus+przyczepa (takie zestawy jeździły chyba w okresie II wojny światowej, ale jeździły na pewno). Ten temat chciałbym też dziś poruszyć i jednocześnie odpowiedzieć na ww. pytanie.

ARGUMENTY ZA WPROWADZENIEM PRZYCZEP DO GDAŃSKA I GDYNI:

  • większa pojemność od autobusu przegubowego (zwykle ok. 50 pasażerów na miejscach siedzących)
  • możliwość rozłączenia przyczepy oraz autobusu na pętli (wtedy w godz. szczytu mógłby jeździć zestaw autobus/trolejbus+przyczepa, a poza szczytem - sam autobus/trolejbus)
ARGUMENTY PRZECIW WPROWADZENIU PRZYCZEP DO GDAŃSKA I GDYNI:
  • zwykle brak udogodnień dla niepełnosprawnych (autobusy przegubowe je mają)
  • konieczność posiadania odpowiednich przyczep oraz zamontowania odpowiednich haków na autobusach/trolejbusach
  • taki zestaw (autobus/trolejbus+przyczepa) jest zwykle dłuższy od autobusów przegubowych, co oznacza gorszą zwrotność na zakrętach (przyczepa może sie gdzieś zawieruszyć, podobne obawy w Gdańsku (i nie tylko) były zresztą w latach 70., kiedy dostarczono Jelcze AP02 i AP021 (obydwa przegubowe))

NA JAKICH LINIACH MOGŁYBY JEŹDZIĆ?
Od razu zaznaczam, że prawie wszystkie propozycje pojawiły się także na spotkaniu PSSTM.
GDAŃSK
  • 112 WAŁY PIASTOWSKIE<->SOBIESZEWO<->PRZEGALINA (nasza propozycja 😊)
  • 118 WAŁY PIASTOWSKIE<->ZAROŚLAK<->CHEŁM<->UJEŚCISKO
  • 148 NOWY PORT<->ŻABIANKA
  • 164 WRZESZCZ PKP<->KIEŁPINEK PKM (być może)
  • 156 SIEDLCE<->DESIGNER OUTLET<->JAWORZNIAKÓW (tam teraz jeżdżą autobusy 12m)
  • 168 WRZESZCZ PKP<->SIEDLCE<->JASIEŃ<->KIEŁPINO GÓRNE (w weekend jeżdżą tam zwykle autobusy 12m)
Mogłyby też służyć jako rezerwa.

GDYNIA
Tutaj nie było jakichś konkretnych przykładów, ale ja na pewno dopisałbym:
  • 181 GDYNIA KACZE BUKI<->SOPOT REJA<->ERGO ARENA
Wtedy kursowałyby zestawy trolejbus przegubowy+przyczepa (pod siecią trakcyjną do Reja, a potem na bateriach do Ergo Areny). Byłoby to jednocześnie tzw. 3 w 1 - czyli połączenie planowanych przyczep, trolejbusów przegubowych oraz planów kursowania trolejbusów do Ergo Areny.

GDZIE ZA GRANICĄ JEŻDŻĄ PRZYCZEPY?
Jeżeli chcesz łatwo znaleźć zestawy autobus+przyczepa, polecam wybrać się do Monachium. Właśnie tam znajduje sie prawdopodobnie największa flota przyczep autobusowych w Europie. Już w samym MVG (coś na wzór gdańskiego GAiT-u) kursuje 47 takich zestawów, a prywatni przewoźnicy dają dodatkowe 15, co daje aż 62 zestawy. Oprócz tego można je spotkać w Tallinie, w Lucernie, a dawniej także w Lozannie (1 zestaw został sprzedany do Lucerny).

Reasumując, wprowadzenie przyczep byłoby jak najbardziej dobrym pomysłem. Jedynymi przeszkodami są konieczność zakupu odpowiednich pojazdów oraz prawo polskie, które od 1997 roku zabrania użytkowania takiego typu przyczep w komunikacji miejskiej.

Komentarze

  1. Co do samych przyczep, no to trzeba zwrócić uwagę na to, że występują one w wielu różnych wersjach. Na pewno warto wziąć pod uwagę, że są przyczepy dostosowane specjalnie pod przewożenie łodzi, czyli przyczepy podłodziowe. Taka przyczepa musi zostać odpowiednio dobrana pod rodzaj posiadanej łódki. Jeśli chcecie zorientować się, jak wygląda kupno, to sprawdźcie ofertę dystrybutora https://przyczepa-podlodziowa.pl/ .

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

Krótka informacja

Podróżując po Gdańsku... (episode 1)

Gama i Gamma - podsumowanie TRAKO 2017 cz.1